-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:17721 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:786

گذاشتن شكلات در دهان در حال نماز، اكل و شرب صدق ميكند؟

طبق فتواي مراجع، خوردن و آشاميدن اگر به طوري باشد كه نگويند نماز ميخواند، مبطل نماز است،(1) بنابراين گرچه بودن شكلات در دهان و فرورفتن آب دهان از نظر عرفي صدق اكل و شرب نميكند، احتياط واجب آن است كه در نماز هيچ چيز نخورد و نياشامد، چه عرفاً بگويند نماز ميخواند يا نگويند.(2)

در جاي ديگر مراجع فرمودهاند: اگر در بين نماز غذايي را كه لاي دندانها مانده فرو ببرد، نمازش باطل نميشود. اگر قند يا شكر و مانند اينها (شكلات) در دهان مانده باشد و در حال نماز كم كم آب شود و فرو رود، نمازش اشكال پيدا ميكند.(3)

به فتواي آيت الله بهجت در اين مورد نمازش اشكال پيدا نميكند.(4)

پي نوشتها:

1 - توضيحالمسائل مراجع، ج1، دهم از مبطلات نماز.

2 - همان، مسئله 1154.

3 - همان، مسئله 1155.

4 - همان، ذيل همان مسئله.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.